Dryships en andere scheepvaart aandelen exploderen!

Bijna iedereen weet ondertussen dat sinds de verkiezing van Donald Trump de aandelenmarkten vleugels hebben gekregen. Allemaal gedreven door de hoop dat “The Donald” erin slaagt waar centrale banken al jaren in falen. Namelijk het aanwakkeren van inflatie en vooral meer economische groei. In onderstaande grafiek ziet u een overzicht van het koersverloop van de belangrijkste Amerikaanse indexen sinds de verkiezing van Donald Trump. Vooral de midcaps zijn hard aangetrokken omdat men ervan uitgaat dat die het beter gaan doen bij een protectionistisch beleid. Het grootste slachtoffer van zo’n beleid zijn technologie bedrijven (Nasdaq).

screenshot_844
Over de hele wereld herschikken fondsenmanagers hun portefeuilles en dit heeft dan ook financiële aardverschuivingen tot gevolg. Fondsenmanagers dumpen veiligheid en omarmen terug cyclische aandelen en de dollar. Zoals we al eerder aanhaalden, vinden we sommige van die reacties echt overdreven en enorm vooruitlopend! Neem nu bijvoorbeeld Dryships inc. Dit aandeel was op sterven na dood omdat de economische vooruitzichten vrij somber waren. Niemand wou deze ‘sucker” hebben. Kort na de verkiezing van Trump heeft dit bedrijf dan ook een fenomenale (+1450%) koerssprong gemaakt. Allemaal door de verkiezing van één man. Vreemd! Wall Street kijkt volgens ons te ver vooruit en verliest de feiten, zoals ze er vandaag voor liggen, uit het oog. Door de heftige koerssprong was het aandeel dan ook vandaag geschorst op de Amerikaanse beurs tot er meer informatie beschikbaar is over de achterliggende reden van de koersexplosie.

screenshot_853

Maar Dryships is niet het enige scheepvaart bedrijf die afgelopen dagen te maken heeft gehad met enorme koerssprongen:

screenshot_852
Tot vorige week zag het er eigenlijk naar uit dat bedrijven uit deze sector terug op een zoveelste verliesjaar zouden afstevenen. Deze bedrijven vervoeren bijna allemaal grondstoffen zoals bijvoorbeeld ijzererts of steenkool over de hele wereld. Door zwakkere economische groeicijfers werden deze aandelen afgelopen maanden verder afgestraft (en dus geshort). Dus is deze koersexplosie wel terecht? Hiervoor nemen we er eens de Baltic Dry Index bij.

Baltic Dry Index:

Beleggers die scheepvaart horen, denken dan natuurlijk ook spontaan aan de Baltic Dry Index (BDI). De Baltic wat? Voor de lezers die niet weten wat dit is, zal ik het kort uitleggen. Deze index is de belangrijkste graadmeter voor tarieven van de bulkscheepvaart. De index wordt dagelijks gepubliceerd door de Londense Baltic Exchange. De Baltic Dry Index wordt gezien als een goede barometer voor de staat van het wereldwijde economische verkeer. Vooral ook omdat deze index niet onderhevig is aan speculatie of manipulatie. De BDI geeft de kosten van het verschepen van bulkvracht over verschillende scheepvaartroutes over de hele wereld weer. Het meet dus de kosten van het verschepen van ruwe grondstoffen als: ijzererts, kolen, bauxiet, staal,mais etc.

Bij een grote vraag naar deze grondstoffen en dus een aantrekkende economie zal de BDI stijgen. Is er een afname van de vraag naar grondstoffen dan daalt de index. Verder heeft capaciteit ook invloed op de BDI. Als er veel schepen beschikbaar zijn, zal dit tot gevolg hebben dat de prijzen dalen.

De BDI is in het verleden een goede voorspeller gebleken van de nabije toekomst (enkele maanden vooruit) van de wereldeconomie. De koers wordt samengesteld op basis van de tarieven die betaald worden om grondstoffen te vervoeren op de 25 drukst bevaren scheepvaartroutes. Laten we de index er even bijnemen:

screenshot_857
Wat inzoomen:
screenshot_858
We kunnen concluderen dat er misschien beterschap in zicht is maar dat de BDI nog een lange weg te gaan heeft. De BDI staat eigenlijk nog altijd historisch laag! Pas als we een hogere top zien, gaan we ons dan ook positiever opstellen.

Conclusie rond scheepvaartaandelen:

Deze aandelen werden hevig “geshort” door de lage groeiverwachtingen. Door het aantrekken van de BDI is er dus terug wat belangstelling voor dit soort aandelen. De verkiezing van Trump en zijn bijhorende plannen spelen hier ook een grote rol. Doordat de vraag naar deze aandelen aantrekt, stijgt de prijs en lijden de shorters dus hevige verliezen. Deze shorters zijn dan op hun beurt genoodzaakt om de geshorte aandelen terug te kopen om zo verdere verliezen te beperken. Dit heeft dan een sneeuwbal effect en dus hogere aandelenprijzen tot gevolg. Een klassieke short squeeze. Dit is volgens ons dan ook de grootste reden van de spectaculaire stijging. Al is er misschien wel een punt om niet alles op deze short squeeze te steken… Daarom gaan wij een paar van deze bedrijven goed in het oog houden.

Een buitenbeentje:

Ook nog een punt van aandacht is het bedrijf Diana Containerships. Dit bedrijf heeft helemaal niets met de BDI te maken aangezien het enkel containers verscheept. Dit soort schepen heeft een andere prijs index. Hiervoor moeten we gaan kijken naar de Harpex. Deze index staat op het laagste peil ooit. Van de positieve beweging van de BDI sinds februari is hier dus nog steeds geen sprake.screenshot_877Lange termijn grafiek:

screenshot_876
Nog een andere belangrijke indicator voor de container business is de Ningbo prijs index. Deze index is vooral belangrijk voor de handel met China. Ook hier zien we geen aantrekkende prijzen. Morgen komt er nieuwe data over deze index en delen we die dan ook mee.

screenshot_879
Na al deze info ben er echt wel van overtuigd dat sommige van bovenstaande bedrijven voorlopig onterecht zijn mee gesurft op het “enthousiasme” rond droge bulk rederijen. En vooral TE spectaculair zijn opgelopen. Zo dat was het dan. Hopelijk hebben jullie er iets aan!